5 سپتامبر 2015

گوشت مناسب

گوشت مناسب

انتخاب گوشت مناسب

برای انتخاب گوشت مناسب اعم از قرمز، سفید یا ماهی باید به چند مورد توجه کرد؛ نباید زیاد به پاک‌ کردن نیاز داشته باشد. چربی گوشت قرمز و سفید، باید حداقل باشد. کاهش مدت ‌زمان خرید تا فریز کردن باعث می‌شود تا ماده غذایی با کیفیت بهتری وارد فریزر شود. بنابراین ماده غذایی ما نباید زیاد به پاک‌ کردن نیاز داشته باشد تا بتوانیم آن را سریع‌تر فریز کنیم.
مواد گوشتی پاک شده و بسته‌بندی شده، اما یخ نزده، به خرید مواد گوشتی بسته‌بندی نشده ارجحیت دارند، هر چند قیمت آن بالاتر باشد. توجه داشته باشید کیفیت مواد غذایی بسته‌بندی شده بالاتر از مواد غذایی بسته‌بندی نشده است.
برای انتخاب انواع گوشت و ماهی باید به رنگ، بو و وضعیت ظاهری آن به دقت توجه کنیم. رنگ گوشت قرمز باید صورتی رنگ یا قرمز کم‌ رنگ، بدون کبودی یا رگه‌های بنفش باشد. گوشت سفید هم باید صورتی- سفید باشد و هیچگونه کبودی، زرد شدگی یا تغییر رنگی در آن دیده نشود. شفافیت فلس، چشم و پوست ماهی و سفت بودن گوشت آن، به ویژه در ناحیه شکم نشان‌ دهنده سلامت ماهی است.

انتخاب گوشت مناسب
اگر از انواع گوشت‌ها و ماهی بوی ترشیدگی (بوی شبیه به سرکه) و بوی تند چربی به مشام برسد، نشان ‌دهنده کیفیت نامناسب آن است. انتخاب گوشت با کیفیت بالا باعث می‌شود، کیفیت و ارزش غذایی آن در طول فریز کردن حفظ شود. هنگام پختن نیز مواد غذایی با کیفیت بهتر و سریع‌تر پخته می‌شوند.
گوشت قرمز، سفید و ماهی نیازی به آنزیم بری ندارند. فریز کردن مواد غذایی گوشتی خود به خود باعث توقف فعالیت آنزیم‌های موجود در آنها شده و از طرفی فریز کردن باعث توقف فعالیت باکتری‌ها، کپک‌ها و قارچ‌ها می‌شود.

 

نگهداری مناسب مواد گوشتی در فریزر

پاک ‌کردن، شستن و سپس بسته‌بندی مناسب انواع گوشت و ماهی، سه نکته مهم نگهداری مناسب مواد گوشتی در فریزر است. بسته بندی، قدم دوم  بعد از خرید، باید به دقت گوشت را تمیز کنیم. منظور از تمیز‌ کردن، جدا‌ کردن چربی‌های گوشت قرمز، جدا‌ کردن پوست مرغ و درباره ماهی، تمیز‌ کردن شکم و کندن فلس‌های آن است. مرحله بعدی شست‌وشو است. برای شستن باید از آب نیم گرم و سرد استفاده کرد تا به بافت و کیفیت مواد گوشتی آسیب نرسد. یک ربع تا 20 دقیقه بعد از شست‌ و شو باید صبر کنیم تا آب آنها کاملاً خالی شود (آب ناشی از شستن). مرحله بعدی تقسیم‌ کردن است. بهتر است ماهی به صورت قطعه نشده و گوشت مرغ و ماهی به اندازه‌ای که در زمان پختن غذا به آن نیاز داریم، قطعه شوند.
مثلاً گوشت‌های خورشی باید به همان اندازه مورد نیاز قطعه شوند. بهتر است مرغ به شكل قطعه شده برای كباب و جوجه‌كباب یا قیمه‌ شده تقسیم نشود. برای بسته‌بندی از کیسه‌های پلاستیکی ضخیم یا کیسه‌های ایجاد کننده خلاء استفاده کنیم. کیسه‌های ایجاد کننده خلاء کیسه‌هایی با در زیپی هستند که با بستن در آنها هیچ هوایی داخل بسته نمی‌ماند. نبودن هوا باعث می‌شود تا کیفیت و ارزش غذایی ماده بهتر حفظ شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *